Bijna vakantie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annèt & Kees - WaarBenJij.nu Bijna vakantie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annèt & Kees - WaarBenJij.nu

Bijna vakantie

Door: Annèt

Blijf op de hoogte en volg Annèt & Kees

13 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Nog 2 nachtjes sla…. oh nee werken, dan zit het er op. Het werken op de afdeling dan. Dan kan de ik de laatst twee weken van mijn vakantie vakantie houden. Heerlijk. Als deze laatste weken de zon nog een beetje wil schijnen, zou leuk zijn. Zoals ik al vaker vermeld heb heeft het hier héél véél geregend dus tijd in de zon heb ik niet doorgebracht. Maar als je 5 maanden in de tropen doorgebracht hebt wil je toch met een gezellig kleurtje thuis komen.

Tijd om uit te zoeken wat met de boot terug naar huis gaat, wat hier blijft voor de volgende keer en wat in de koffer mee gaat.

Ik heb met collega’s gesproken die verontrust zijn over de kwaliteit van zorg op de afdelingen. Verpleegkundigen ‘die al een flinke tijd mee lopen’ zijn van mening dat de nieuwe generatie zorgverleners, laten we zeggen, ‘andere normen hebben’. Ik zeg het maar een beetje voorzichtig, kan niemand er aanstoot aan nemen. Ook zij ervaren, net als ik met het borstvoedingsbeleid, weinig coöperatie wanneer er pogingen ondernomen worden om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Hoe we mensen kunnen motiveren om het anders/beter te doen weten we echt niet. Eén van de oorzaken is wel de onderbezetting. Regelmatig is er op kraamafdeling in de dagdienst slechts één verpleegkundige met enkele ziekenverzorgenden en verpleeghulpen. Dus de bekende handen aan het bed zijn er meestal wel maar de kwaliteit laat te wensen over.

Met de werkgroep zijn we nu aan het inventariseren waarin men bijgeschoold wil worden op het gebied van obstetrie en gynaecologie en dan hoor je van meerdere mensen dat ze helemaal niet bijgeschoold willen worden. Ze vinden dat ze genoeg weten en willen gewoon doorgaan zoals ze dat al tijden doen. Toch moet de bijscholing er komen en die zal verplicht zijn voor iedereen van die afdelingen. Gelukkig zijn er ook collega’s die wel een lijstje inleveren met onderwerpen die zij in het programma willen. Voor die werkgroep moet ik nog wel een aantal keren naar het ziekenhuis.

Komende week ook nog naar alle ziekenhuizen om met de directies, kinderartsen, gynaecologen en afdelingshoofden van de kinder- en kraamafdelingen te spreken over aanpassingen in het beleid t.a.v. borstvoeding.

Zaterdag heb ik weer meegelopen met een ’wandelmars’. Inmiddels weet ik ook ter gelegenheid waarvan deze gehouden werd. Het was de verjaardag van het Academisch Ziekenhuis. Er deden 3000 mensen legaal mee. Daarmee bedoel ik dat ze zich ingeschreven hadden, de 10 SRD (€ 2,50) betaald hadden en dus een kleurig shirt aan hadden met het embleem van het AZ. Er liepen ook illegalen mee, met een ander shirtje dus. Een flinke club dus. Het zag er naar uit dat we het weer niet droog zouden houden maar het viel mee. Voor de wedstrijdlopers was er een 10 km. race. Voor alle anderen zou het 5 km. zijn, maar doordat er voor het ziekenhuis een rotonde aangelegd wordt moest de route aangepast worden en werd de te lopen afstand 6,5 km. ik was weer binnen het uur terug en net op tijd thuis, voor de regen dan.

Zo, erg veel spannends heb ik niet meer te melden deze keer.
Ik kijk uit naar jullie reacties want het wordt wel een beetje saai zo alleen in huis.

Liefs, Annèt

• 13 Maart 2008 - 21:01

007:

Geniet van je welverdiende vakantie, ougie. Neem de rust mee in je hoofd die er heerst. Dat houdt je hier, in het gestresste Holland, ook rustig. Jagen, malen, zeiken, dat kunnen ze hier erg goed. Gelukkig vind je zo nu en dan ook mensen die rust uitstralen. Kom maar fijn naar huis....

XXX

ps: Andrea, iets sneller reageren volgende keer.....

• 13 Maart 2008 - 21:52

Barbro And Rolf:

Hello,
    Have we understood that you are on your way home?We have difficulties in translating your stories but hope to get the English version when we meet again. All the best from us up in the North

• 13 Maart 2008 - 21:55

Lidy En Cor:

Dan maar lekker luieren in de zon stel ik voor de komende 2 weken. Hier is het al niet veel beter als daar. Wij hebben ook voldoende regen met veel wind gehad en in de zon zitten duurt hier nog even.Neem maar wat zon mee naar hier want je zult het missen als je terug bent. Het verhuizen van de buren kun je nog net meemaken en met de verkoop van ons huis loopt het nog niet storm. Tot over 2 weekjes.

Groetjes Lidy en Cor.

• 13 Maart 2008 - 22:16

Pauline B:

Hoi Annetteke,

Geniet van je vrije weken! Met hopelijk veel zon.Als je mazzel hebt wordt april weer net zo lekker als vorig jaar!

Tot 1 april!!

• 13 Maart 2008 - 22:55

Wim Van H:

Hoi Annèt, nog lekker een tijdje relaxen voordat je hier weer mag gaan hobbyen...
    Hetty is al enige tijd uitgeschakeld met pleuritis en heeft nog steeds niet veel te vertellen, dus reageer ik maar even. Geniet nog maar even van het zonnetje daar! Hier krijgen we namelijk nog steeds geen lentegevoel. Take care!
    Liefs, Hetty en Wim.

• 14 Maart 2008 - 07:37

Ali Van Soeren:

Beste Annet,

Het blijft boeiend om je verhalen te lezen, en steeds komt het zo uit, dat ik ze op vrijdag in de mail heb, en daar dan dus de (vroege) dag mee begin. Ook in de motregen, deze ochtend.

Illegaal meelopen,te weinig handen, of kwaliteit aan het bed, regen, . . . . , het is overal het zelfde, blijkt.

Kees ook de hartelijke groeten,
    en tot ziens maar weer(want je leest dit ook vast)

Met vriendelijke groeten,
    Ali van Soeren,
    Kraamzorg Midden Nederland

• 14 Maart 2008 - 09:18

Lenie:

Hallo Annet,
    Hier dan eindelijk een berichtje van ons.
    Wij komen 19 maart naar Suriname, maar we gaan 20 maart naar Sipaliwini. Als je tijd en zin hebt, neem woensdagavond even contact met ons op. We kunnen dan s'avonds even bijkletsen.We komen dan maandag weer terug. Wanneer ga jij precies terug?

Groeten van Adriaan en Lenie.

• 14 Maart 2008 - 10:16

Kees En Ina:

Hoi Annet,

Nou, als je het saai gaat vinden wordt het misschien tijd om naar Nederland te komen. Is ook saai! Hoewel, het is maar net hoe je er naar kijkt; aan sommige struiken zitten al kleine blaadjes, en de vroege bloeiers staan mooi geel of roze te zijn. Hier en daar komen al wat planten boven de grond en als ik nu naar de lucht kijk, zie ik best veel blauw. Vanavond gewoon de open haard en alle kaarsen aan, lekker warm en mooi licht.
    Tegen de tijd dat jij terug bent is Nederland vast alweer veel groener en zal de temperatuur ook wel een stukje hoger zijn. Zo zie je maar, het is maar net hoe je er naar kijkt.
    We wensen je nog een fijne tijd in Suriname en hopen dat je je er toch een klein beetje op verheugd weer naar Nederland te komen.
    Hartelijke groeten, Kees en Ina.

• 14 Maart 2008 - 12:09

Andrea:

Sorry Jur, maar af en toe moet er toch ook gewerkt worden ;-)

• 14 Maart 2008 - 12:13

Joke Van Beek:

Hoi Annet, Lijkt me helmaal verdiend, even rust in lijf en hoofd voordat je weer naar huis komt. Ik heb veel bewondering voor je. Hetlijkt me soms moeilijk om gemotiveerd te blijven als je zoveel weerstand voelt.
    Wij blijven doorsparen, de sroom kraammaterialen groeit onverminderd door

Voor jou gaat zeker op
    Na gedane arbeid is het goed rusten.....

groet Joke

• 14 Maart 2008 - 19:56

Gilda:

Hallo lieve Annet, kom net weer terug van 2 dagen klussen bij mijn dochter in Rotterdam.Nu dat hoor je allemaal 1 april wel weer.Nu het is te hopen dat jij/jullie in de toekomst nog wat op kunnen zetten wat de kwaliteit van zorg verhoogd.En of de info dan blijft hangen zul je pas op langere termijn merken.Je bent weer aardig sportief bezig geweest zeg met het wandelen.Ik verbaas me steeds hoeveel mensen er mee lopen.Ik hoop dat het weer de laatste 2 weken zonnig is zodat je nog lekker kunt zonnen en zwemmen.Geniet nog maar even.Maar ik kijk wel weer uit om bij te beppen.Liefs,GILDA

• 15 Maart 2008 - 09:48

Aarda Hardenberg:

Ha Annet,
    Geweldig om telkens weer je verhalen te lezen. De aanhouder wint, dus ga maar door met de uitdaging om de mensen bij te scholen. Nu lekker uitrusten en geniet nog even volop van het zijn daar. Goede terugreis. Groetjes Aarda

• 17 Maart 2008 - 14:01

CARMEN EN LLOYD:

WIJ gunnen je de vakantie maar zijn een beetje jaloers op je .wij verlangen naar zon ,neem wat mee voor ons. jammer dat je door de onderbezetting je doelen niet kan bereiken.wij wensen jou een fijne vakantie en een behouden terugkeer toe. GODS ZEGEN .