Shubh Holi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annèt & Kees - WaarBenJij.nu Shubh Holi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annèt & Kees - WaarBenJij.nu

Shubh Holi

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Annèt & Kees

08 Maart 2018 | Suriname, Paramaribo

Tja, de tijd gaat snel. Inmiddels weer wat evenementen en bezoeken achter de rug.16 febr. jl. werd Chinees Nieuwjaar gevierd. (Een Nationale feestdag in Suriname.) Wij hebben ook een kijkje genomen op hun feestterrein. Stands met Chinese produkten en veel bezoekers in traditionele kostuums (vooral rode ...). Een zaal met gediciplineerde dans- en muziekshows en een hal met een tiental Chinese en Javaanse eetgelegenheden. Bij ons bezoek aan het Academisch Ziekenhuis werd Annet bijna gestrikt om mee te werken aan dezelfde cursus, die zij nu voor het personeel van het Diak. e.a. organisaties geeft.
Maar aangezien we eind maart huiswaarts keren zal het blijven bij (misschien) een dag.

Spieringshoek. Natuurlijk zijn we op bezoek geweest op Spieringshoek, een van de weinige nog in bedrijf zijnde plantages in Suriname; bij de familie Jaharia, Roy ’s broer Soucil en zijn vrouw Aarti. Geweldig te zien hoe kinderen – Vishma (17), Poodja (15) en Gautum (11) - in twee jaar tijd veranderen.
De vader (77) van Roy en Soucil werkt nog steeds mee op de 750ha grote plantage (“door werken blijf je gezond”) en van hem hoorden we nog eens de geschiedenis ervan. Interessant om daar te zien is ook de diversiteit aan wildfauna: vogels (van kolibri tot arend) en dieren (van slangen tot varanen en van muizen tot panters). Die laatste hebben wij alleen maar dood gezien, afgeschoten door Soucil. Ook zit je daar zo ver van de bewoonde wereld – de laatse zeven kilometer is echt ploegen - dat het er heel stil is en je ’s avonds geen lichtverontreiniging van de bewoonde wereld hebt; alleen die prachtige sterrenhemel.

Markt(en). Bij de toeristenvoorlichting wordt altijd gewezen op de Centrale markt in Paramaribo.
Een wirwar van kramen met veel lokale groente, fruit, vlees en vis en op de bovenverdieping stalletjes met specerijen en allerhande nonfood produkten. Wij bezoeken echter elke zondagmorgen vroeg - tussen 7 en 9u - de Kwattamarkt, een lokale markt met hetzelfde aanbod als de Centrale maar minder groot. Er zijn weinig echte handelaren, maar veel kramen van “hosselende” (= bijverdienende) families met een lapje kostgrond (= moestuin). Er is ook een biologische groentehoek, hetgeen belangrijk is voor onze dames. Soms rijden we daarna even door naar de Javaanse markt en/of de Chinese markt. Een stuk kleinschaliger, maar met hun eigen specialiteiten; en kruiden: Annet is er gek op. Sinds enkele weken is er ook een biologische markt in Clevia park. Ziet er veelbelobend uit ,
maar duidelijk nog in de kinderschoenen.

Koffie. Heerlijk gegeten (t.g.v. 1-3-1969) bij Thai Restaurant ‘Garden of Eden’. Met de wetenschap, dat in Suriname vnl. oploskoffie wordt gedronken, vragen we de ober: “Heeft u ‘echte’ koffie?” ??? “Ik weet niet wat u bedoelt meneer, maar we hebben een machien met boontjes erin.” Ja, ook de koffie was lekker.

Bruiloft. We hebben er weer een meegemaakt. Malthy ’s nichtje Dhartri trouwde met haar Shashi. Een traditionele Hindoestaanse bruiloft duurt drie dagen. Elke dag heeft iets speciaals; zowel bij de bruid als bij de bruidegom thuis. (Die twee zien elkaar pas bij de trouwplechtigheid, op de derde dag.) Op de dede dag waren zo ’n vierhonderd gasten uitgenodigd. Een week ervoor werd er bij ons door een tiental dames een groot deel van de hapjes en het eten voorbereid. Hier was er de ruimte voor (gemaakt) en bij ons huisje is een buitenkeuken. Additioneel: Dhartri werd op dinsdag 35 jaar; wilde het niet vieren, maar de familie overviel haar met een (open)bustoer door Paramaribo. De dondergmiddag kwamen de mannen bijeen bij de bruidegom thuis. Op donderdagavond was er een lady ’s night bij de bruid, met ondermeer het “mehendi” = beschilderen van de handen ( bij de bruid ook de onderbenen). Vrijdagavond en nacht was feestavond voor de eigen familie en vrienden, zowel bij de bruidegom als bij de bruid (separaat!). Opgetreden werd door de Hindoestaanse muziekgroep van Kries met Jayant, terwijl de laatste ook een solo optreden deed. Zaterdagavond tot zondagmorgen zonsopgang was bij de bruid thuis de eigenlijke trouwplechtigheid met aansluitend feest. Tijdens alle samenkomsten werden ceremonies uitgevoerd en natuurlijk werd er volop gegeten. Een enerverend weekje met name voor de direct betrokkenen. Komt voor Annet nog bij, dat ze met Jayant en Sonali speciale kleding is wezen uitzoeken. Voor Sonali, omdat ze ook bruidsmeisje was en voor Jayant, omdat hij vrijdags optrad als zanger-muzikant en zaterdag als broer (= hulp van de bruid) naar voren werd geschoven.

Pechgeval. Kees reed tijdens spitsuur (ca. 15.30u, is hier ‘spits’!) over een van de doorgaande wegen van Paramaribo(dr.Sophie Redmondstraat) toen hij bij het stoplicht zijn versnelling niet meer in de 1 of 2 kreeg. Knipperlichten aan en bellen met Roy wat te doen. Ondertussen een concert van claxons moeten aanhoren. Kwamen er ook een viertal voetballertjes van 8 a 10 jaar kijken. “Heeft u geen olie meer, meneer?”. Even later: “Meneer, moeten we u stoten?”. Vriendelijk geantwoord, dat deze auto daar te zwaar voor was, maar dat de sleepdienst zo kwam. Na ca. een half uur werd de auto, waarin Kees met klamme handen achter het stuur, weggesleept door Roy.

Holi Phagwa. Op 3 maart vierden de Hindoes een van hun belangrijkste feestdagen Holi Phagwa. De avond ervoor, ‘Holika’ verbranding, wordt op diverse plaatsen een brandstapel aangestoken met daarop een pop van stro. De verbranding symboliseert de overwinning van het goede op het kwade. De overlevering wil, dat de heks Holika de onschuldige god Prahlad wilde verbranden, maar ongelukkigerwijs zelf in de fik ging, terwijl Prahlad ongeschonden bleef.
De ochtend na de verbranding wenst iedereen elkaar Shubh Holi en kan het Phagwafeest beginnen. In groepen gaat men bij elkaar op bezoek; er wordt gegeten en gedronken. De mensen worden dan besprenkeld met gekleurd poeder en parfum. De kleuren symboliseren de weelderige natuur. 15 dagen na Phagwa, op 18 maart, begint het Hindoe Nieuwjaar (Navrati). Ook wij zijn er met Roy, Malthy, Jayant en Sonali op uit getrokken om vrienden en familie Shubh Holi te wensen. Volgegeten, gekleurd en besprenkeld (volgende keer kies ik een ‘eigen’ luchtje uit ...) kwamen we ’s avonds weer thuis. “Morgen doen we een fruitdag” aldus de dames.

Foto ‘s. Helaas kunnen we nog steeds geen foto ’s meesturen. Windows Explorer functioneert niet meer,
live.com ligt er regelmatig uit en Outlook hapert. Daarbij is het netwerk hier regelmatig overbelast en blijkt ons PC’tje rijp voor vervanging. Als er een engel langs komt, plaatsen we alsnog foto ’s hier vandaan; zoniet worden ze t.z.t. vanuit Leusden nagezonden.

Inmiddels heb ik (Annet) er 4 weken borstvoedingsscholing op zitten. Gelukkig ben ik niet voor alles verantwoordelijk, maar zijn er enkele collega’s met wie ik de lessen verzorg. De deelnemers zijn actief en uit de evaluaties blijkt dat men het ‘leerrijk’ vindt. Toch heb ik er nog weinig vertrouwen dat men het geleerde in de praktijk zal brenge.Vorige jaren was men ook enthousiast tijdens de lessen. Verbetering op de werkvloer bleef uit...

Elke dinsdagochtend ga ik naar de Mytylschool om te helpen bij de zwemles. Elke keer weer een bijzondere belevenis. De kinderen zijn tussen de 5 en 9 jaar; de meeste kunnen niet lopen en/of praten. Vleugeltjes opblazen, zwembanden om of zwemvesten aan en dan het water in. Wat een plezier hebben ze dan! {Evenals de dames die ze helpen .... K.} Zo goed om te zien, hoe positief de invloed van het water is op hun veelal spastische lijfjes.
Officieel is het nu kleine droge tijd maar de natuur is ook hier wat van slag. Dat maakt dat het tijdens de buien nogal afkoelt. Het zwembad is half-overdekt en de kinderen hebben het snel zo koud dat ze bibberen.

Zo, het is een heel verhaal geworden. Er is ook al weer een flink aantal weken verstreken. Over 2,5 week gaan we weer naar huis.

Liefs en groeten,
Kees en Annet

• 08 Maart 2018 - 08:19

Jan:

Bedankt voor dit weer leuke verslag.

• 08 Maart 2018 - 09:38

Toinny:

Hoezo rustig senioren leven?? Fijne laatste weken en lekker uitrusten thuis alhoewel dat niet echt iets voor jullie in...Groetjes van ons

• 08 Maart 2018 - 14:34

Marjon Plasman:

Wat heerlijk om zo samen te kunnen reizen en ook nog iets zinnigs bij te dragen aan de zorg aldaar.
    genietse! xxx

• 08 Maart 2018 - 14:34

Carla:

Wat een prachtig verhaal weer van al jullie belevenissen en ervaringen. Nog een paar mooie weken toegewenst en dan thuis komen als hier de lente is begonnen. Lieve groet Carla W.v.D.

• 12 Maart 2018 - 21:21

Annemarie:

Geweldig om zo met jullie te kunnen meeleven. Wat een belevenissen weer! Nog twee weken.... wij tellen af! Heel veel liefs!

• 12 Maart 2018 - 23:03

Karin Janze:

Wat een culturele avonturen beleven jullie! Mooi om dat zo te kunnen lezen.
    Nog een goede tijd gewenst daar en een veilige terugreis.
    Hartelijke groet, Karin

• 13 Maart 2018 - 12:56

H&W:

Hé actieve globetrotters! Ook dit keer beleven en zien jullie weer het een en ander! Dat verveelt natuurlijk nooit

• 13 Maart 2018 - 13:47

Wim En Hetty:

Vervolg: ik zie dat niet alles doorgekomen is. De borstvoedingscholing weer achter de rug.
    Hopelijk brengen ze het nu ook in de praktijk ten uitvoer, dat zo de kers op de taart zijn

• 15 Maart 2018 - 11:01

Kees En Ina:

Wat een mooi verslag hebben jullie weer gestuurd. Het is alsof we het zelf kunnen zien, horen en ruiken (liever Chanel, la vie est belle of zoiets, Annet?) Wat mooi om zo’n tweede vaderland te hebben, hoe anders dan je andere vaderland!!
    Geniet nog even verder.
    Lieve groetjes.

• 17 Maart 2018 - 02:50

Malthy Sietaram :

lieve Kees en Annet
    Jullie walsen van de ene culturele evenement in de andere met gemak en het bijzondere is dat jullie ook gezellig meedoen. wij zullen jullie missen zoals altijd.

• 19 Maart 2018 - 12:15

Job En Martha:

Hallo lieve Annet en Kees, dank voor het mooie verslag! En tot gauw en heel graag, Martha

• 20 Maart 2018 - 17:40

Corry:

Leuk om jullie verslag weer te lezen. Vandaag is Adriaan geweest om een heleboel spullen te halen. De rest laat ik maar weer staan voor Kees. Ook nog een leuk fotoboekje gekregen van Adriaan, dat inmiddels het hele bedrijf is rondgegaan. Super goed werk weer verricht. Tot gauw dikke kus van ons allen.

• 23 Maart 2018 - 14:29

Margriet Westerhuis:

Wat een leuk verhaal. Jullie maken veel mooie dingen mee.
    Bostvoeding blijft moeilijk Annet.
    Groeten, Margriet