Weer even wennen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annèt & Kees - WaarBenJij.nu Weer even wennen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annèt & Kees - WaarBenJij.nu

Weer even wennen

Blijf op de hoogte en volg Annèt & Kees

13 Januari 2018 | Suriname, Paramaribo

Beste mensen,

Allereerst een voorspoedig 2018 gewenst.
Het oude jaar hebben wij uitgeleid met onze vrienden en hun familie hier in Paramaribo.
Wat een warm welkom in meerdere opzichten! Omdat het te veel regende werd het vuurwerk de volgende avond afgestoken. Geen probleem. We zaten er lekker buiten naar te kijken.
De eerste week hebben we vooral besteed aan het uitzoeken van onze opgeslagen- en vooruit gestuurde spullen en het in orde maken van onze fietsen.
Verder hebben we veel geslapen en gelezen, zijn we de mensen in het ziekenhuis gaan groeten en onze weg gaan hervinden in de dagelijkse gang van zaken bij onze vrienden bij wie we logeren.
In het ziekenhuis hoorde ik dat de cursus ‘begeleiding bij borstvoeding’ , waarin ik zal participeren, een maand uitgesteld wordt. De PAHO (Pan American Health Organization =onderdeel van de WHO) stelt zich tot doel dat de ziekenhuizen in Suriname het certifcaat Baby Frendly Hospital Initiative behalen. Er moet dan aan een aantal eisen voldaan worden en een daarvan is een 20-uurs scholing. Het blijkt een financiele kwestie te zijn. Ik hoor het wel…
Zondag hebben we de Biki Broki Waka gelopen. Een jaarlijks terugkerend evenement waar maximaal 6000 mensen aan meedoen. Die waren er! Biki (big) Broki (bridge) Waka(walk), een jaarlijks evenement, bestaat uit 3 onderdelen en wel een 10 km. wedstrijdloop, een 5 km. wedstijdloop en een 5 km. wandel/trimloop. De brug waar men overheen loopt is de hoge Wijdebosch-brug over de Surnamerivier. ‘s Morgens tussen 5uur en 6.30 uur worden alle deelnemers met bussen over de brug naar het startpunt gebracht en om 7.30 uur loopt men terug over de brug alwaar men een certificaat en een ijsje krijgt. Het gaat er feestelijk aan toe met muziek en een heuse prijsuitreiking voor de wedstrijdlopers. ( De tijden zijn indicaties…Suriname…)
Kees had zijn sportschoenen de vorige keer, 2 jaar geleden, hier gelaten. Maar ja, het klimaat doet veel dingen geen goed. Dat bleek ook in dit geval. Onderweg verloor hij eerst de ene zool en even later de andere! Hij maakte geen indrukwekkende tijd… Jayant (16)en Sonali (9), de kinderen van onze vrienden, liepen samen met mij de 5 km. in 40 minuten. Ik ben trots op ze. Vooral om dat hier niet gefietst en ook niet gelopen wordt. Elke afstand verder dan 75 meter wordt per auto afgelegd.
De rest van deze week ingevuld met wat bezoekjes hier en daar.
Tot nu toe weinig spectaculaires te melden. Komt nog wel.
Liefs/groeten
Kees en Annet

(foto's volgen)

• 13 Januari 2018 - 15:11

Anja:

Oh wat heerlijk allemaal ! Ik heb beeld ......
    Ook van de cursus trouwens

• 13 Januari 2018 - 15:48

Kees En Ina:

Hoi Kees en Annet,
    Wij wensen jullie ook een heel gelukkig 2018 toe.
    We hebben erg moeten lachen om je verhaal.
    Zeker over die run van Kees

• 13 Januari 2018 - 17:59

Wim Lam Lion:

Hallo Annet en Kees,

ook de beste wensen voor het nieuwe jaar met gezondheid en gezelligheid,
    en welkom in swiet sranang, jullie zijn al ingeburgerd dus geen probleem,
    we gaan het weer gezellig maken,
    Kees wat is je telefoonnummer hier, de mijne is 8106868.

veel plezier en tang boeng,

wim.

• 13 Januari 2018 - 22:02

Malthy:

Lieve Kees en Annet

Dit hebben we voor het eerst meegemaakt dat vuurwerk de volgende dag is afgeschoten regen of geen regen. Het regende dus heel hard en niemand zou ervan kunnen genieten. Gezellig dat jullie er weer zijn

• 13 Januari 2018 - 23:07

Martha En Job:

Ha lieve allebei, fijn van jullie te horen. Rustig aan wennen, dat kan want jullie hebben lekker de tijd. Heb het goed in het mooie Suriname bij jullie vrienden en succes met jullie werkzaamheden! Tot later xx

• 14 Januari 2018 - 20:40

Annemarie:

Lieve Kees en Annet, wat een fijn verslag weer. Heerlijk om te lezen hoe het daar allemaal gaat en hoe jullie aan de ene kant daar al helemaal aan gewend zijn en aan de andere kant toch ook verwonderd kunnen zijn.
    Liefs Annemarie

• 15 Januari 2018 - 16:56

Yvonne:

Lieve Kees en Annet,
    Wij wensen jullie een gezond 2018. Heerlijk om jullie verhaal te lezen.
    Liefs Yvonne

• 16 Januari 2018 - 19:07

Madelon:

Hoi Annet
    Wat leuk dat jullie daar weer zijn. Succes met alles en geniet !
    Wij zijn vandaag opa en oma geworden, onze dochter en schoonzoon hebben een dochter gekregen. Ze heet Noa en is natuurlijk de mooiste baby van de hele wereld, Ha, Ha !
    Lieve groet van Madelon Weinberger

• 05 Februari 2018 - 10:56

Daphne:

Annet en Kees,
    bij het legen van mijn mailbox kwam ik jullie berichtje tegen!
    leuk weer wat uit paramaribo te horen!
    Hoe lang blijven jullie daar?
    Veel plezier!
    Ook voor jullie de beste wensen!

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Zorgondersteuning Suriname

25 Maart 2018

Bijna naar huis (inmiddels de avond voor vertrek)

08 Maart 2018

Weer even wennen

25 December 2017

We gaan weer ....
Annèt & Kees

In 2002 hebben wij kennis gemaakt met Paramaribo. Onze Malthy - in Nederland opgeleid tot gynaecoloog - was met haar gezin naar Suriname teruggekeerd en wij waren heel nieuwsgierig naar haar moederland, haar woning en haar werkplek i.c. het Diakonessenhuis. Terug in ons land zijn we begonnen met het bijeensprokkelen van verband- en verpleegmateriaal voor met name de afdeling verloskunde, een afdeling, die eind 2004 (en latere jaren vaker) kon rekenen op een half jaar versterking van een ervaren verpleegkundige-lactatiekundige: Annèt. Dankzij de steun van de Stichting Zorg samen voor Suriname hebben we sinds 2005 'eigen' vervoer, waardoor we een samenwerkingsverband konden aangaan met de Stichting BabyHopeⁱ (inzameling kraamverband). In 2008 is Kees toegetreden tot het bestuur van SZsvS.