nieuwe uitdaging - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annèt & Kees - WaarBenJij.nu nieuwe uitdaging - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annèt & Kees - WaarBenJij.nu

nieuwe uitdaging

Door: Annèt

Blijf op de hoogte en volg Annèt & Kees

04 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Er is een werkgroep gevormd voor de inventarisatie van bijscholingsbehoefte voor het personeel van de verloskamers, gynaecologie en obstetrie (kraamafdeling). Deze werkgroep wordt gevormd door een verloskundige, een praktijkbegeleidster (obst.), een ziekenverzorgende van de gynaecologie en ik. Ieder zal op haar afdeling de medewerkenden vragen waarin zij, binnen hun vakgebied bijscholing willen. Er zullen ook onderwerpen aan de orde komen waarvan we/de gynaecologen/de leiding vinden dat die in het programma moeten. We komen twee keer per week bij elkaar omdat binnen drie weken duidelijk moet zijn wat het programma zal moeten inhouden. Als ik dan thuis ben zullen Anja, de collega uit Haarlem, en ik alles uit gaan werken. Het is de bedoeling dat we dan begin volgend jaar samen hier die scholing voor onze rekening nemen. Eén van de gynaecologen zal ook een gedeelte voor zijn rekening nemen. Heel spannend allemaal.

Op de afdeling gaat alles ‘zijn gangetje’. Door de week wemelt het van de stageaires. Een aantal Belgische meisjes dat hier is voor de opleiding voor verloskundige uit Antwerpen en Leuven en enkele meisjes die in opleiding zijn voor verpleegkundige, ook uit België. Het blijft leuk als zij zeggen dat die vrouw ‘in den arbeid’ is. (is in labour).
Zaterdag 1 maart was het 39 jaar geleden dat Kees en ik ons verloofden (ja, jongens en meisjes dat deden we nog in de vorige eeuw). Het is traditie dat we dan ergens gaan eten. Dus ging ik in mijn eentje maar uit eten. Zat ik lekker op een terrasje kwam de ober een praatje maken (20 jaar, vertelde hij uit zichzelf). ‘Of ik alleen was?’. Uuhh, ja. ’Of ik misschien verstand had van waterschildpadden’. Uuhhh, niet echt. ‘Of ik wist of die ook visjes eten’. ????? Hij had er één gevangen en hij gaf haar fruit en tayerblad (een bladgroente hier). Hij had zich erg zorgen gemaakt toen ‘ze’ 5 dagen niet wilde eten, maar nu at ze wel weer. Hij wilde een vijvertje voor haar maken want een wasbekken vond hij te klein en hij wilde een mannetje voor haar zoeken. ‘Is gezelliger voor haar’………….
’s Middags had ik meegedaan aan een 5 km wandelmars. Ik had me via het ziekenhuis ingeschreven en ik had een ‘truitje’, wij noemen dat een shirtje, met een opdruk ter gelegenheid waarvan dit evenement gehouden werd. Echter, ik wist niet waar de start was. Daarbij was ik niet te vroeg van huis gegaan want die (start)tijden hier zijn nogal weinig stipt. Toen ik het, na een paar keer vragen gevonden had, waren de deelnemers al een kwartier daarvoor vertrokken. Dus de snelwandelvariant er tegenaan gegooid. Dat ging wel lekker dus toen ik de anderen ingehaald had ben ik maar zo doorgegaan zoadat ik bij de voorste gelederen bij de finish kwam. Ik was wel tevreden. Je krijgt na afloop altijd een waterijsje en een flesje water. Water ook bij de start. Voor deze gelegenheid was er een gospelband met een flink swinggehalte om het geheel op te luisteren. De stemming zat er dan ook lekker in.
Er worden regelmatig van die 5 km wandeltochten gehouden. Er is 1 à 2 keer per maand wel een jubileum van een bedrijf/instantie/vereniging en dat is dan de gelegenheid om zoiets te organiseren. Aanstaande zaterdag is er weer één. Deze keer van het Academisch Ziekenhuis, geen idee ter gelegenheid waarvan maar we doen maar weer mee.

Vrijdag is de afdeling op de 3de verdieping (waar in november het dak vanaf gewaaid was) heropend. Zelfs de minister van volksgezondheid was er voor gekomen. Eerst was er een bijeenkomst in de kapel waar verschillende sprekers hun dank uitspraken voor de snelle hulp van de medewerkers ten tijde van de ramp. Natuurlijk werden de sponsoren genoemd/bedankt die de renovatie mogelijk gemaakt hebben. Daarna gingen genodigden en belangstellenden naar boven en werd een lint doorgeknipt om de opening officieël te maken. Voor een sapje en een zoete of hartige versnapering was gezorgd. We kregen een rondleiding en ik moet zeggen, het ziet er prachtig uit. Lekker licht en fris. Je zou bijna denken, voor de andere afdelingen…………………. Maar dat mag je niet doen natuurlijk!

Dat was het weer. Bedankt voor jullie reacties.

Liefs, Annèt.

  • 04 Maart 2008 - 13:40

    Andrea:

    En nu ben ik een keer de eerste! ;-)

  • 04 Maart 2008 - 13:57

    007:

    Bedoelde die jongen met waterschildpadden ook écht waterschildpadden??? Ik vraag het me af....

  • 04 Maart 2008 - 14:05

    Hetty:

    Hallo Annèt.
    Je mag weer hard aan de slag en met het vooruitzicht dat je begin 2009 er weer naar toe gaat. Dat zal geen probleem voor je zijn. Wat die wandelingen betreft lijkt me heerlijk, alhoewel ik elke dag wel een stvige wandeling maak. Gisteren kwam er op het journaal dat er een ziekenhuis was in Nederland, waar ze gestart waren met een fitniss programma onder begeleiding van een ervaren fysiotherapeut, lijkt me helemaal fantastisch!!Alles wordt goed in de gaten gehouden van een hartslag-en bloeddrukmeting. Er waren sinds ze actief bezig waren ook veel minder ziekmeldingen!
    Iets om over na te denken door de organisatie...

    Nog even en je mag het vliegtuig weer in, wat gaan die maanden toch snel zeg.

    Liefs ook van Wim.

    Hetty

  • 04 Maart 2008 - 14:48

    Gilda:

    Hallo lieverd,ik zie je al lopen stevig de pas erin en je bruine armen heen en weer zwaaiend.Wat ben je toch lekker sportief zeg. Fijn dat je iemand hebt gevonden om de scholing te gaan voorbereiden en te geven begin 2009. Zo je tijd gaat nu opschieten. Volgens mij vond die knul van 20 je wel een leuke moeder!!!!En Kees heb jij ook in je eentje gegeten. Nu in april maar eens overdoen. Kijk uit naar je terugkomst. Vooral als ik je leuke woordspelingen in de verhalen hoor, je weet dat ik daar erg van hou. Nu een dikke knuffel van GILDA

  • 04 Maart 2008 - 15:20

    Alie:

    ja Annet
    ik mail je zelden terug; lees wel met plezier over je belevenissen; geniet nog maar daar van het warme weer; het is hier koud; zeker jouw weer niet Annet brrrr. Binnenkort weer op de gewone werkvloer; je zult merken, er is veel veranderd!!!!
    Groeten Alie

  • 04 Maart 2008 - 15:46

    Leo:

    Hallo Annet,

    Goed om dit alles te lezen. Heb je nog wel eens contact met het Land's of is dat een gevoelige kwestie. Ben erg benieuwd, mij lukt het niet meer en ik zie weinig mogelijkheden om te starten met infectiepreventie

    Groetje uit het UMC Radboud

  • 04 Maart 2008 - 16:40

    Pauline B.:

    Je gaat het weer druk krijgen met die scholingsprogramma's.! Moedig van je om daar je energie in te steken. Heb je al een beetje zin in Nederland?? Staan natuurlijk wel een aantal leuke dingen op het programma. Denk je je "trouwjurk" nog te passen???
    Leuk als je weer op de afdeling bent!

    Groet Pauline

  • 04 Maart 2008 - 18:22

    Margriet W.:

    Hallo Annet,
    Geweldig al je verhalen. Je hebt helemaal geen tijd om terug te komen. Wat ga je nog veel belangrijk werk verzetten. Geniet nog maar goed van de resterende tijd.
    Leuk om je straks weer te zien.

  • 05 Maart 2008 - 15:24

    Loes:

    Hoi Aneet.
    Weer een hartstikke leuke mail. Lijkt wel of ik een boek lees, zo leuk. Nou Annet het duurt denk ik niet meer zolang, als je je voeten weer
    op de Hollandse bodem zet.
    En dan lekker met Kees, alsnog je verloving vieren.
    Hier verder alles goed.
    Nou Annet, geniet er nog maar even van, ondanks je het toch wel druk hebt.
    groetjes,
    Loes

  • 05 Maart 2008 - 22:07

    Wim:

    Had je soms je nordic walking protheses bij, Annèt...?
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Februari 2010

Al weer een week thuis

05 Februari 2010

Wonotobo

20 Januari 2010

Nog één dagje te gaan

13 Januari 2010

Van alles wat

31 December 2009

Gezellige jaarwisseling
Annèt & Kees

In 2002 hebben wij kennis gemaakt met Paramaribo. Onze Malthy - in Nederland opgeleid tot gynaecoloog - was met haar gezin naar Suriname teruggekeerd en wij waren heel nieuwsgierig naar haar moederland, haar woning en haar werkplek i.c. het Diakonessenhuis. Terug in ons land zijn we begonnen met het bijeensprokkelen van verband- en verpleegmateriaal voor met name de afdeling verloskunde, een afdeling, die eind 2004 (en latere jaren vaker) kon rekenen op een half jaar versterking van een ervaren verpleegkundige-lactatiekundige: Annèt. Dankzij de steun van de Stichting Zorg samen voor Suriname hebben we sinds 2005 'eigen' vervoer, waardoor we een samenwerkingsverband konden aangaan met de Stichting BabyHopeⁱ (inzameling kraamverband). In 2008 is Kees toegetreden tot het bestuur van SZsvS.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 115347

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2011 - 29 Februari 2012

Zorgondersteuning Suriname

30 September 2003 - 31 Januari 2004

Mijn eerste reis

Landen bezocht: