nog een weekje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annèt & Kees - WaarBenJij.nu nog een weekje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annèt & Kees - WaarBenJij.nu

nog een weekje

Door: Annèt

Blijf op de hoogte en volg Annèt & Kees

21 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Het afgelopen weekend waren dan mijn laatste werknachten. Op verloskunde deze keer. Goed om er weer even in te komen voordat ik 1 april (ja, flauw,flauw) weer in Amersfoort moet beginnen. De ‘middagdiensten’ zijn hier kort (15-21.30 uur) maar de nachtdienst is van 21.30 tot 7 uur en dat is een heel eind. Gelukkig had ik een leuke, gezellige collega en we hebben vier bevallingen gehad. Deze verloskundige was bij mij op de cursus geweest en ze liet de pasgeborenen nu lekker bij de moeder. Ze gingen eerst aan de borst voordat ze gewogen, gemeten enz. werden. Nu maar hopen dat de andere collega’s dit overnemen. Er wordt aan gewerkt.
Want………….het is nu duidelijk dat ik in januari weer hierheen ga voor 4 weken samen met Anja, de collega uit Haarlem. We zullen dan een bijscholing verzorgen. Deze keer betreft het niet borstvoeding maar obstetrie en gynaecologie. De werkgroep heeft bij het personeel geïnventariseerd waar, op scholingsgebied, bij hen behoefte aan is. Dat hebben we nu rond en daar gaan we mee aan de slag. Ja Ton, Martha, attitude/beroepshouding zal het eerste grote item worden. Daar zijn de werkgroepleden en de zorgmanager het roerend mee eens.
Van de zorgmanager heb ik al afscheid genomen. Het is hier nu paasvakantie en de scholen zijn 2 weken dicht. Zij heeft ook verlof genomen. Ik was blij dat zij zei dat zij me de volgende keer anders wil inzetten. Niet meer elke dag baby’s baden en voeden. Natuurlijk zal ik me met de borstvoedende moeders bezig blijven houden maar de rest van mijn werktijd zal anders ingevuld worden. Ik was er ook al over uit dat ik het zo niet meer wil in de toekomst. Ik heb daar niet genoeg aan op de lange duur. Het is prima dat ik het gedaan heb omdat ik precies weet wat het werk inhoudt en hoe het anders kan. Als we door kunnen voeren wat we van plan zijn zal het werk voor veel mensen aantrekkelijker worden en de patiënten zullen er zeker wel bij varen.

De komende week ga ik hier en daar afscheid nemen en kijken dat ik mijn huis ‘leeg’ krijg. Ook heb ik nog een paar uitnodigingen om te komen eten dus mijn koelkast kan ik vast leegmaken.
Morgen is het Paguà, een groot Hindustaans feest waar veel verf/ gekleurde poeder bij aan te pas komt (je moet eigenlijk kleding aantrekken die ja na afloop gewoon weg kan gooien) en waarbij natuurlijk lekker gegeten wordt.

Ik zal het niet mee maken deze keer want ik vertrek ’s morgens om 7.00 uur al naar het binnenland om maandagmiddag weer terug te komen. Maar goed, je kan niet alles hebben. Keuzes,keuzes…………
Gisteravond zijn we met een aantal mensen dat morgen mee gaat (allemaal bekenden) bij elkaar geweest, om vast in de stemming te komen. Werd ik door een collega uit het ziekenhuis gebeld ‘of ik alsjeblieft even kon komen voor een patiënt met een ernstig borstvoedingsprobleem’. Tja, maar even gegaan. Afijn, 1.5 uur later kwam ik weer terug. Het eten was al aardig afgekoeld. Nou is dat niet zo erg want men eet hier warmeten toch niet warm. Het was de afgelopen dagen hier trouwens eindelijk tropisch heet. Heerlijk!
Zo, volgende week zal ik nog één keer hier vandaan een berichtje sturen. Dan zijn de 5 maanden al om! Collega’s en ook ik vinden het veel te snel gegaan. Gevoelsmatig ben ik hier pas een maand of 3. Maar het is voor mij prima om weer naar huis te gaan.

Liefs,

Annèt

  • 22 Maart 2008 - 06:47

    Hetty:

    Niet te veel tranen laten vloeien bij het afscheid nemen hoor, over negen maanden zie je ze weer. Wel toepasselijk die periode van 9 maanden in ons vakgebied.

    Ja Annèt er is nou eenmaal een tijd van komen en van gaan. Het is toch een goed teken dat je weer naar huis verlangt. Gelukkig maar Kees!!
    Nog fijne dagen en tot gauw.

    Liefs ook van Wim.

    Hetty

  • 22 Maart 2008 - 14:09

    Loesje.:

    Hoi Annet.
    Genietse van je laatste week.Kees en je kinderen zullen ook wel weer blij zijn, je te zien. En dan 1 april weer gelijk beginnen,maar je hebt veel plezier in je werk.Olaf woont ook in A'foort op kamers.
    Alle verslagen gelezen. Bij jou mooi weer, hier in Nederland een koude Pasen.
    Sneeuw, vorst, regen en vannackt -6 graden.
    Annet, ik wens je een goede terugreis en bedankt voor al je leuke verslagen.
    Ook de groetjes aan Kees en de kinderen.
    En tot ziens, in Nederland.
    Groetjes,
    Loesje.

  • 22 Maart 2008 - 16:55

    007:

    Zou die akelige bruine kleur van je blijven zitten tot eind mei denk je? En dat die mensen daar zoveel kleren aan hebben hè, tijdens het zwemmen?! Dat doen wij alleen met afzwemmen...hihi...
    Tot msn, xxx

    ps: Andrea, werk jij tot zo laat op zaterdag?.....

  • 22 Maart 2008 - 18:46

    Andrea:

    Nee, op zaterdag wit ik plafonds bij mijn schoonouders ;-)

    Maar voor ons zijn het zeker wel vijf maanden geweest en geen drie, dus het wordt tijd dat je weer thuis komt, mam! Tot volgende week en een dikke kus,
    Andrea

  • 22 Maart 2008 - 18:48

    Greetje:

    Ja, het zit er bijna op voor je annet. Leuk dat je volgend jaar januari er weer naar toe gaat en dat je je dan ook met andere dingen bezig gaat houden. Wij kijken naar je uit 1 april. Heel veel sterkte met het afscheid nemen en een hele goede reis naar Kees en de kinderen.

    Liefs,

    Greetje

    G

  • 22 Maart 2008 - 19:21

    Gilda:

    Lieve Annet,ja er is een tijd van komen en gaan en dat het gevoelsmatig weer veel te snel om is kan ik begrijpen. Maar ach wij hebben hier ook veel leuke zaken. Sneeuw en vorst met pasen wat wil je nog meer.Nog lekker genieten deze week. En dan heerlijk weer thuis.Liefs en een knuffel van,GILDA

  • 24 Maart 2008 - 10:56

    Annemarie:

    Lieve Annet,

    Wij kijken er erg naar uit om je weer te zien! Nog maar een paar dagen... Geniet nog maar van je vrije dagen in de tropen. Veel sterkte met afscheid nemen van de mensen daar en jouw geliefde Surniname. In Nederland gaan we ook een bijzondere tijd tegemoet....!

    Liefs,
    Annemarie

  • 24 Maart 2008 - 12:29

    Margriet W.:

    Hallo Annet,
    Wat leuk dat je in januari weer gaat.Bedankt voor al je verslagen.Het was erg leuk om ze te lezen. Goede vliegreis en een fijn weerzien met allen die je lief zijn. En tot begin April op de afdeling.

    Groeten,Margriet.

  • 24 Maart 2008 - 13:42

    Greetje:

    Wat heb je weer veel kunnen doen, Annet, dat moet een goed gevoel geven.
    Ik wens je een heel goede reis terug en een behouden aankomst.

    Van harte gegroet, Greetje de Groot

  • 25 Maart 2008 - 13:22

    Marijke Van De Pol:

    Inderdaag Annet, wat vliegen de maanden voorbij. Maar je mag er lijkt me met voldoening en tevredenheid op terugzien: veel werk verricht, veel bijgedragen. En zo uit je berichten op te maken: ook veel genoten van de contacten, de excursies, het eten, en wat er verder te beleven viel. Nog een goede slotweek toegewenst! Met een hartelijke groet!

  • 27 Maart 2008 - 21:03

    Martha:

    Lieve Annet, je bent weer bijna thuis. Ik verheug me enorm je weer te zien en te spreken. Begin volgende week neem ik contact met je op of kom je meteen tennissen a.s. vrijdag? Liefs en tot gauw!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Februari 2010

Al weer een week thuis

05 Februari 2010

Wonotobo

20 Januari 2010

Nog één dagje te gaan

13 Januari 2010

Van alles wat

31 December 2009

Gezellige jaarwisseling
Annèt & Kees

In 2002 hebben wij kennis gemaakt met Paramaribo. Onze Malthy - in Nederland opgeleid tot gynaecoloog - was met haar gezin naar Suriname teruggekeerd en wij waren heel nieuwsgierig naar haar moederland, haar woning en haar werkplek i.c. het Diakonessenhuis. Terug in ons land zijn we begonnen met het bijeensprokkelen van verband- en verpleegmateriaal voor met name de afdeling verloskunde, een afdeling, die eind 2004 (en latere jaren vaker) kon rekenen op een half jaar versterking van een ervaren verpleegkundige-lactatiekundige: Annèt. Dankzij de steun van de Stichting Zorg samen voor Suriname hebben we sinds 2005 'eigen' vervoer, waardoor we een samenwerkingsverband konden aangaan met de Stichting BabyHopeⁱ (inzameling kraamverband). In 2008 is Kees toegetreden tot het bestuur van SZsvS.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 115322

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2011 - 29 Februari 2012

Zorgondersteuning Suriname

30 September 2003 - 31 Januari 2004

Mijn eerste reis

Landen bezocht: