De kop is er af! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annèt & Kees - WaarBenJij.nu De kop is er af! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annèt & Kees - WaarBenJij.nu

De kop is er af!

Door: Annèt

Blijf op de hoogte en volg Annèt & Kees

12 Januari 2009 | Suriname, Paramaribo

Inderdaad. Vandaag de eerste cursusdag. Wat doen we onzelf aan! Wat een stress. Geheel verstoord defaecatiepatroon! Nou ja, goed voor de lijn.
We hadden er allebei last van. Natuurlijk valt het achteraf wel mee al vind ik zelf dat het wel soepeler had gemogen. Gelukkig was de 'klas' enthousiast en bij de evaluatie kwamen we er goed af.
Twee afdelingshoofden en iemand van de opleiding waren erbij en ze zaten lekker mee te doen.
Morgen is de hele dag voor Anja. Ze deed vandaag 'houding en beroepshouding'. Het kwam goed over en de begeleidende filmpjes maakten het compleet. Ik had een obstetrisch porogramma.
Woensdag is voor mij met gynaecologie.

En verder; we zijn goed overgekomen, ook al was het slapen in het vliegtuig een illusie. De ontvangst hier was weer hartverwarmend en....het is hier lekker warm, alhoewel we vrijdag twee keer doorweekt waren door de bekende buien hier. Niet heet, maar als je 'savonds tot middernacht buiten kan zitten hoor je mijn niet.

Vrijdag heb ik Jayant uit school gehaald. ik had hem nog niet gezien en ook hij blij me weer te zien. Zo lief met zijn mondje vol wisselende tanden.

Tja, veel meer valt er nog niet te melden. Alleen dat we stug iedere dag 5 rondjes hardlopen (20 min). Voorlopig is dat ook de max onder de huidige omstandigheden.

Zo, tijd voor de rose (accenten lukken me hier niet) maar jullie snappen het wel.

Liefs, Annet

• 12 Januari 2009 - 20:40

Annemarie:

Lieve Annet,

Wat fijn dat jullie een goede start hebben gemaakt! Een goed begin is het halve werk... hopelijk geldt dat daar bij jou ook. We denken aan je!

Liefs, Annemarie

• 12 Januari 2009 - 20:40

Ninus:

En ik mijn muts, Thermo onderbroek, handschoenen en thermosfles inpakken omdat het weekend in de Ardennen zal plaatsvinden....
    Hopelijk hebben ze een fijn bad....

• 12 Januari 2009 - 21:06

Esthel:

Hoi Annet,
    Geniet lekker van je verblijf daar! Ik mag aankomende nacht weer heerlijk gaan werken!
    Groetjes van Esthel

• 12 Januari 2009 - 21:30

Elly Jongejan:

Geweldig om te lezen hoe de 1e dagen zijn gegaan. Heel veel succes met het lesgeven. Jammer van dat slapen....in het vliegtuig, volgende keer toch zo'n klein witje proberen.

Lieve groeten Elly

• 12 Januari 2009 - 21:50

Andrea:

Ha mam,

blij te horen dat het blijkbaar toch gelukt is met de filmpjes! Probeer nou maar te genieten van je vrije dag voordat je weer voor de klas moet ;-)
    De dooi heeft hier ingezet, dus de schaatspret is weer voorbij helaas.

Liefs,
    Andrea

• 12 Januari 2009 - 22:07

Evelien:

oeps buuf, had weer niet door dat je alweer vertrokken was...
    ik wens je een prachtige tijd, en hoop dat al jullie overgedragen kennis benut wordt. Kan me niet voorstellen dat je daar met een roseetje op de veranda zit, maar neem er hier wel eentje voor je op de goede afloop! Heel veel succes en een goede tijd gewenst. Hou je haaks, liefs van Evelien

• 13 Januari 2009 - 10:23

Harriët:

Lieve Annet,

Tja, die stress vooraf kan ik me ook nog goed herinneren van toen ik voor het eerst voor de 'klas' moest. Gelukkig gaat dat vanzelf over! En dan wordt het nog leuk om te doen ook ;-)

Wat heerlijk om tot middernacht buiten te kunnen zitten. Hier hebben we ook de buien, maar dan bij 2 graden...

Geniet van je tijd daar en succes de komende weken. We duimen voor je!

Liefs, Harriët

• 13 Januari 2009 - 11:16

Martha:

Hoi lieve Annet,leuk zo snel al wat van je te horen. Jullie zijn al druk bezig geweest op vele fronten!! Succes met de rest, ook voor maatje Anja. Hug, Martha

• 13 Januari 2009 - 18:00

Wim:

Annèt, Annèt toch. Wat lees ik nu allemaal!
    Over pornoprogramma en rose (district?), ed. Je maakt ons deze keer wel heeeeel nieuwsgierig.....
    Kees er een keer niet bij en je maakt er gelijk een groot 'feest' van? Nou in ieder geval veel plezier en suc6! Aan je anapassingsproblemen zal het vermoedelijk niet liggen :-).
    Liefs van ons Hetty en Wim.

• 14 Januari 2009 - 11:18

Mathijs:

Gelukkig duidde de titel niet op een mislukte bevalling... :-)

Nou lekker mams...geniet ervan! Hier is het ook 10 graden warmer, dus net boven nul...

En zodra je wat meer tijd hebt wat mooie plaatjes maken...je hebt niet voor niets zo'n mooi statief nu... Jayant al wisselend lijkt me ook een mooi plaatje... :-)

Enjoy!

Ikku

• 16 Januari 2009 - 08:35

Hanny:

Lesgeven en stress zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.Je kunt het vergelijken met plankenkoorts. Deze wijsheid is gebaseerd op 24 jaar onderwijservaring.
    Doe je best Annet, je kan het ....!
    Groetjes van Hanny

• 18 Januari 2009 - 17:07

Maartje En Theo:

Hallo Annet. Jammer dat het slapen op de heenreis niet lukte.Wat zal je moe geweest zijn. Geniet ondanks de stress maar heerlijk van de zon. Hier is het winter geweest, zo´n spijt dat ik mijn schaatsen aan de bazar heb gegeven.
    Inmiddels lijkt het nu hier herfst.
    Zeg, sukses met de cursus
    en tot mails
    groetjes maartje en Theo.

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Van alles wat

31 December 2009

Gezellige jaarwisseling
Annèt & Kees

In 2002 hebben wij kennis gemaakt met Paramaribo. Onze Malthy - in Nederland opgeleid tot gynaecoloog - was met haar gezin naar Suriname teruggekeerd en wij waren heel nieuwsgierig naar haar moederland, haar woning en haar werkplek i.c. het Diakonessenhuis. Terug in ons land zijn we begonnen met het bijeensprokkelen van verband- en verpleegmateriaal voor met name de afdeling verloskunde, een afdeling, die eind 2004 (en latere jaren vaker) kon rekenen op een half jaar versterking van een ervaren verpleegkundige-lactatiekundige: Annèt. Dankzij de steun van de Stichting Zorg samen voor Suriname hebben we sinds 2005 'eigen' vervoer, waardoor we een samenwerkingsverband konden aangaan met de Stichting BabyHopeⁱ (inzameling kraamverband). In 2008 is Kees toegetreden tot het bestuur van SZsvS.