Vakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annèt & Kees - WaarBenJij.nu Vakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Annèt & Kees - WaarBenJij.nu

Vakantie!

Door: Annèt

Blijf op de hoogte en volg Annèt & Kees

26 Januari 2009 | Suriname, Paramaribo

Het werk zit er op. Nu kunnen we vakantie vieren. De tweede week ging voor mij iets soepeler en Anja was over de plankenkoorst heen. Deze groep was wel moeilijker dan de eerste. De gemiddelde leeftijd was hoger en enkelen waren in eerste instantie minder genegen om kritisch naar zichzelf te kijken. Uiteindelijk is deze week zeer positief verlopen en ook nu waren de evaluaties unaniem lovend. Van de zorgmanager hebben alle deelnemers opdracht gekregen om met de door hunzelf ingebrachte verbeterpunten aan de slag te gaan. Zij moesten nu al zeggen hoe zij het denken aan te pakken. Vanmorgen (maandag) hebben wij met de zorgmanager en de leden van de werkgroep, die toezicht moet houden op het vervolgtraject, de eindevaluatie gedaan. Door ervaring erg voorzichtig geworden heb ik toch goede hoop dat men met de aangedragen kennis aan de slag gaat.
Eindelijk heb ik ook een rondje door het ziekenhuis kunnen maken om alle bekenden te zien. Van OK tot de verpleegkundig directeur. Zoals altijd was het weer zo leuk! Al die opgetogen gezichten en brasa's als ik ze tegenkwam.

Nog even een leuk voorval.
Er werd gesproken over het feit dat je naar patienten (soms zeer) eenvoudige taal moet gebruiken als je iets uitlegt. Zo had een zuster aan een patient gevraagd :" Heeft u vandaag def. gehad? Waarop het antwoord was:" Ze hebben mij niet
gegeven" (?!).
Ander voorbeeld; iemand bestelt een portie bami. Vraagt de verkoper: Wilt u er bestek bij? Antwoord: " Niet veel, een klein beetje maar".

Zo en nu willen we het er niet meer over hebben en gaan we vakantie vieren. Vanmiddag hebben we onze tassen gepakt want morgenochtend moeten we om 8 uur in de stad zijn voor vertek van onze binnenlandtour.
Met een bus (denk ik) gaan we naar Albina. Dat is een plaats aan de Marowijnerivier die de grens vormt met Frans Gyana. Daar gaan we met een korjaal stoomopwaarts naar Stoelmanseiland. Dat duurt een paar dagen en we slapen onderweg in eenvoudige hutten. Vanaf Stoelmanseiland gaan de Tapanahonyrivier op naar Apetina. Onderweg slapen we dan in hangmatten. Van daaruit gaan we onder andere de Tebutop beklimmen. Ik kan me er geen voorsteling van maken want deze top is slecht ruim 300 meter hoog. Over de begaanbaarheid weet ik nog niets. Met de regen die hier regelmatig baldadig valt kan ik er wel een beeld bij vormen....Terug gaan we met het vliegtuig.
Ik vertel het nu zo 'uit heet hoofd'. Als we terug komen zal ik verslag doen hoe het werkelijk is toegegaan.

Oh, Kees+Ina en Alie+Hilbert; gisteren ben ik naar het kindertehuis geweest. Kennis gemaakt met Typsa en Maurits. Het ziet er goed uit. Ik kom het later vertellen.

Nu is het hoog tijd voor een glaasje wit. We komen volgende week woensdag terug en in de tussentijd is er geen mailverkeer mogelijk. Dus volgende week zie ik graag jullie reacties.

Liefs,
Annet

  • 26 Januari 2009 - 20:24

    GILDA:

    Lieve Annet, super dat het er nu echt op zit en dat het allemaal zo positief is uitgepakt.Vast voor herhaling vatbaar.En nu lekker genieten van je welverdiende vakantie.Het zal wel weer erg leuk worden zo te lezen.Als je terug bent lees ik het graag op de mail.Bel je me nog even als je thuis bent,ik ga vrijdags op vakantie.Veel liefs en xxxGILDA

  • 26 Januari 2009 - 21:14

    007:

    XXX

  • 27 Januari 2009 - 07:20

    Kees En Ina:

    Hoi Annet,
    Dan maar gauw, voor je een paar dagen "verdwijnt" in de jungle, je nog even de hartelijke groeten doen!
    Leuk dat je het kindertehuis hebt bezocht. We hadden van Kees al een klein beetje gehoord. Voor nu wensen we je een geweldige tocht toe.
    Als je weer thuis bent maken we gauw een afspraak.

  • 27 Januari 2009 - 09:10

    Alie:

    dag Annet
    heel veel plezier in de jungle; tot daarna.

    groeten Hilbert en mij

  • 27 Januari 2009 - 11:50

    Mona Fraij:

    hallo annet,
    leuk om je verhalen over jullie inzet te lezen,geniet van alle rust, ik ben benieuwd of je ook aan ontwikkelingsgerichte zorg bent toegekomen....
    groetjes
    mona (nijmegen)

  • 27 Januari 2009 - 15:36

    Ton C.G.:

    Lieve Annet, Jammer dat deze reactie als mosterd na de maaltijd komt.Zondag bij Kees jou relaas gelezen. Geweldig zoals jullie dat hebt aangepakt.
    Ik moest ook erg lachen pm een aantal heel leuk beschreven situaties.Een heerlijk gevoel. Chapeau!!!

    Die vakantie heb je dubbel en dwars verdiend.
    Geniet. We spreken elkaar binnenkort.
    Wel thuis,
    liefs Ton.

  • 27 Januari 2009 - 18:08

    Wim En Hetty:

    Lieve Annèt, als je dit leest zit je vakantie er alweer op en vast genoten in de jungle.
    Je kunt in ieder geval terug kijken op een geslaagd project.
    Tot gauw en geniet nog even voor je weer terug vliegt.
    Veel liefs van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Februari 2010

Al weer een week thuis

05 Februari 2010

Wonotobo

20 Januari 2010

Nog één dagje te gaan

13 Januari 2010

Van alles wat

31 December 2009

Gezellige jaarwisseling
Annèt & Kees

In 2002 hebben wij kennis gemaakt met Paramaribo. Onze Malthy - in Nederland opgeleid tot gynaecoloog - was met haar gezin naar Suriname teruggekeerd en wij waren heel nieuwsgierig naar haar moederland, haar woning en haar werkplek i.c. het Diakonessenhuis. Terug in ons land zijn we begonnen met het bijeensprokkelen van verband- en verpleegmateriaal voor met name de afdeling verloskunde, een afdeling, die eind 2004 (en latere jaren vaker) kon rekenen op een half jaar versterking van een ervaren verpleegkundige-lactatiekundige: Annèt. Dankzij de steun van de Stichting Zorg samen voor Suriname hebben we sinds 2005 'eigen' vervoer, waardoor we een samenwerkingsverband konden aangaan met de Stichting BabyHopeⁱ (inzameling kraamverband). In 2008 is Kees toegetreden tot het bestuur van SZsvS.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 115359

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2011 - 29 Februari 2012

Zorgondersteuning Suriname

30 September 2003 - 31 Januari 2004

Mijn eerste reis

Landen bezocht: